Tuesday, December 21, 2010

Apa yang ada di dalam HATImu itu...



Dalam riwayat Abu Hurairah, Rasulullah S.A.W telah bersabda(maksudnya:

"Orang-orang pertama kali diadili di hari kiamat adalah:

1. Seorang lelaki yang mati di medan peperangan, ia didatangkan dihadapan Allah,  setelah diingatkan akan nikmat Allah yang telah dikurniakan kepadanya dan diakuinya, lalu Allah bertanya kepadanya: "Apa harapanmu sebagai imbalan nikmat itu.? "Ia menjawab: "Aku telah berperang untuk-Mu dan untuk mendapat redha-Mu." Allah berfirman: "Engkau berdusta, engkau berperang untuk mendapatkan pujian agar dikatakan seorang pahlawan." Kemudian orang itu diperintahkan diseret ke neraka.

2. Seorang lelaki menuntut ilmu dan mengajarkannya dan membaca al-Quran, ia dihadapkan kehadapan Allah, setelah diingatkan akan kurnia nikmat Allah dan diakuinya, lalu Allah bertanya kepadanya: "Apa harapanmu sebagai imbalan nikmat itu.?" Ia menjawab: "Aku menuntut ilmu dan mengajarkannya serta membaca al-Quran dan semata-mata mencari rela-Mu." Allah berfirman: "Engkau berdusta, engkau menuntut ilmu untuk dipuji orang dan disebut sebagai orang alim dan engkau mambaca al-Quran agar disebut seorang Qari." Kemudian orang itu diperintahkan diseret ke neraka dalam keadaan tengkurap.

3. Seorang lelaki yang menikmati kekayaan yang melimpah ruah, ia didatangkan di hadapan Allah, setelah diingatkan nikmat yang dikurniakan dan diakuinya, lalu Allah bertanya kepadanya: "Apa harapanmu sebagai menafkahkan hartamu sebagai imbalan nikmat itu.?" Ia menjawab: "Aku telah menafkahkan harta ku dalam segala jalan yang Engkau redhai."Allah berfirman: "Engkau berdusta, engkau melakukan semua itu untuk mendapatkan pujian orang agar disebut dermawan." Kemudian orang itu diperintahkan diseret ke neraka dalam keadaan tengkurap."

No comments:

Post a Comment